Vi dro til Øvrebotten som ligger i vestenden av Haukedalsvannet, spente på oss skia og la i vei oppover vegen til Vindheim. Der var oppkjørt scooterspor og godt å gå. Etter litt diskusjon om nødvendig og unødvendig turutstyr endte vi opp med hver vår sekk...Fossen har litt lavere terskel for hva som er nødvendig...
Føret var forsåvidt greit, men litt klabbete, til og med på fellene. Ble litt stopping og av og på med feller og ski før vi hadde forsert første etappe. Egentlig bra for meg og kamuflerte pustepauser...Var jo egentlig ganske slapp etter ei natt uten søvn.
Da første etappe var unnagjort var det også slutt på scooterspora. Det betydde at vi måtte lage spora videre selv. Vi gikk til knes i løssnø og skiene var knapt synlig. Det var kjempetungt, syns jeg.
Så jeg gnålte meg til at vi ga opp det opprinnelige målet vårt som var Vikumstølen med 3 fjelltrimpoeng og heller fant en egnet rasteplass.
Vi gikk til vi fant en fin plass med fri utsikt over Vindheimsvannet.
Jeg begynte å pakke ut av sekken min som inneholdt vedkubber, avis og fyrstikker. Til Fossen store(?) overraskelse fikk jeg fyr på bålet mitt med en gang.
Det var så koselig og jeg er ikke helt sikker på om tursekkinnholdet mitt fortsatt oppfylte kriteriene for unødvendig turutstyr.
Vi satt og så opp i luften, utover vannet og inn i flammene, koste oss med niste og drikke.
Blir alltid så gode samtaler rundt et bål, en egen stemning som åpner opp og som roer sjela. Det er i sånne øyeblikk selv jeg kan være seriøs i mer enn 5 minutter...
Turen ned igjen gikk kjempefint, jeg hadde passe god gli og det var passe med snø å bremse og svinge i, Jeg kjente at jeg hadde kontroll over kroppen og skiene og endte opp nede ved bilen uten å ha falt en eneste gang! Til tross for bra unnabakke og opp til flere kritiske punkt og svinger.
Tusen takk for en kjempefin tur, til tross for at solen ikke kom fram før etterpå!
2 kommentarer:
Kva som er nødvendigt og unødvendigt å dra med seg på tur er jo opp til kvar enkelt. Dra med seg ved er jo ein diskusjon. Klart det var litt fornufti denne dagen sia du skulle grille maten din. Bålet gav heilt utan tvil ein spesiell stemning.
Ved i sekken vog opp for at vi ikkje kom så langt som vi egentli skulle. Men men turen var no triveleg. Om ikkje den fysiske forma di var heilt på topp grunna lite søvn vona eg den psyikiske var bra. Var vertfall motakeleg for "krokete" prat noko eg set pris på at folk er.
Når det gjeld deg og ski gåing er eg innpregnert i høve dine utsegner om kordan skiferdigheitene. Eg er jo "ekte" viksdøling og var sjølvsagt skeptisk når vi liksom skulle på Venevassegga på ski. Gjekk hvertfall mykje betre enn eg hadde forventa, ut i frå kva du sjølv hadde sagt i forkant.... ;)
Mvh. Fossen
Når da gjeld denne turen har eg fått fleire kommentarer frå andre som kunne tenkt seg å vore med på liknande.
Smilet ditt på bilete syns eg i grunnen taler for seg sjølv..
Eg set stor pris på samtalene med deg, Fossen.
At du var skeptisk før skituren til Venevassegga har du ikkje sagt mykje om...Bra at eg ikkje har skuffa deg iallefall.
Legg inn en kommentar