torsdag, april 03, 2008

Tur til Øvre Bell med Barnas Turlag




13 voksne og 29 barn reiste på gardsbesøk for å kose med geiter i ettermiddag.
Vi ble møtt av Per Magne, Kirsti og Torgeir.
Her gir hannbonden Per Magne gode råd og klare regler for hvordan vi skal opptre i fjøsen.

  • Pass på løse lisser, fletter, huer og votter...
  • Skal vi ha tak i et kje så må vi være listige og lure...for de springer uansett fortere enn oss.
  • Og tilslutt - ingen roping eller løping inne i fjøsen
Noen fant en tøff hjulgraver oppe i bakken og den var spennende å undersøke nærmere
Oppe i bakkene bak fjøsen var det laget en flott plankehøyblokk med 4 etasjer. Veldig morsom å utforske for de litt større ungene.
Slengdissen måtte også prøves og Torgeir, den yngste verten viste oss mange kunster her.
Turboreven liker ikke så godt å bade og syns det luktet forferdelig sterkt fra geitefjøsen, så han valgte å vente utenfor i frisk og fri luft...
Øyvid koser seg i geitebarnehagen - her er det rundt 60 geitekillinger og noen er mer nærgående enn andre!


Gjermund har funnet et kje med mjuk og deilig pels - så godt å kose med



Geitekillingene venter spent og utålmodig på melkerasjonen sin




Lille Idun (6mndr) sitter trygt i slyngen hos mamma og blir helt søvnig av alt ståket rundt



Glade barn og nysgjerrige geitekillinger





Etter 1.5 time var de fleste fornøyde med dagen og vi takket pent for oss og besøket!