onsdag, november 29, 2006

Venevassegga

I dag ble jeg jaget ut på tur av treningskompisen min...
Så da måtte jeg jo bare gjennomføre den turen jeg har utsatt siden mandag!

Det var bare å pakke sekken og sørge for ekstra klær, lue, votter, gamasjer, kart og kompass. Og sist men ikke minst dopapir. Tok også med refleksvest i tilfelle jeg forulykket, så skulle det være lett å finne meg...
MP3-spilleren har jeg endelig fått til å spille på lag med meg og lystre mine ordrer, så den fikk også være med.
Ikke så aller verst vær i dag, men litt kuling i kastene og noen regnbyger. Mildt og fint, ca 8 plussgrader.

Avsted bar det, opp i gjennom lia. Først opp et brattlendt beite, deretter gjennom et granfelt før jeg begynte på den egentlige stigningen.
Toppen eg nådde i dag var på 1023 moh, så det betyr at jeg gikk en stigning på 830 meter og det er rimelig tett mellom høydekurvene de første 600 meterne.
Da det endelig ble litt mindre bratt terreng lå snøen der. Skikkelig våt og "råtten" snø, akkurat som seint på våren. Da var det bare å trekke på seg gamasjene for å unngå å fylle skoene med snø.
Det var rett og slett et blodslit å gå til toppen og jeg gikk kun på stahet og vilje. Bare for å kunne skrive til Fossen at eg hadde vært på Venevassegga - i arbeidstida!

Ned igjen var vel så ille. Skikkelig sleipt og vått. Dessuten gikk jeg litt feil først i lia og det kunne blitt fatalt. Heldigvis innså jeg at jeg var på ville veier og snudde i tide. Brukte nesten like lang tid ned som opp, men pytt pytt.

Forbrente 2000 kcal og hadde en snittpuls på 148. Turen tok 4 timer og 38 min

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja ja Linda. Er no kjekt du vel å skrive at du er jaget ut på tur av meg. Men stemmer det? Var no du sjølv som noterte at du skulle på tur. Eg berre etterlyste rapport. Men var no kjekt du tok deg ein tur så eg fekk ein sms av deg. Eg for min del vel heller å gå små turar litt ofte, utan å gjere noko særleg nummer ut av det ;)

Mvh. Fossen

Anonym sa...

Her lyser det misunnelse lang vei mr Foss :-) Dine "små turer litt ofte", er det turene til butikken for å kjøpe H-melk du mener da? :D *dukker*

Så ut som en fin tur det der. Kjekt når det følger bilde med.

Anonym sa...

Små turar er å gå ein liten kveldstur med hodelykt eller jogge ein liten tur. Slikt som er gjort på under 2 timar kanskje.... Er viktig å trimme litt jamt veit du. Kan ikkje leve 1 år på å gå ein 4 timarstur 1 gang i året og sitte på ræv resten. Det bør du forstå eller? ;)

Mvh. Fossen

Tufteline sa...

du din frekke!
Eg går no nokelunde jamnt, sjølv om eg skal innrømme at dåke har vore flinkare enn meg i da siste.

Nåken fordela må jo ungdommen ha. Hadde vore bittert, Fossen, om eg, som du kaller ei halvgammal kjerring, hadde vore i betre form enn du...

Anonym sa...

"Frekke" er no stadig vekk nye betegnelsar på meg..... kan lage ei heile liste....

"Nåken fordela må jo ungdommen ha. Hadde vore bittert, Fossen, om eg, som du kaller ei halvgammal kjerring, hadde vore i betre form enn du..."

Kallar deg kanskje ei halvgammal kjerring, men er jo ikkje sikkert eg meinar det så seriøst. Når eg ser alt du kalla meg må eg jo regelrett berre legge meg ned å grine vist eg skal ta det høgtideleg.

Mvh. Fossen

Tufteline sa...

Fossen: Da kan eg virkeli ikkje forstå...Eg har jo berre fine og brunstige ord om deg. Du burde jo strutte av stolthet!!!
Tenk at ei såpass voksen jente i det heile har lagt merke til deg...!